Pemberdayaan Santri melalui Pengembangan Model Pelatihan Pembuatan Parfum sebagai Media Edukasi Entrepreneurship

Authors

  • Umi Rossy Mardhiyah STAI Senori Tuban
  • Efvysien Nur Hasan STAI Senori Tuban
  • Ahmad Ainur Risky STAI Senori Tuban

DOI:

https://doi.org/10.63321/jiccs.v1i1.65

Keywords:

Entrepreneurship, Student, Perfume making training, Practical skills.

Abstract

The method of training and mentoring in perfume making as a form of entrepreneurship education plays a significant role in equipping students with practical skills and an entrepreneurial spirit. This program aims to provide applicable and market-relevant knowledge, giving students greater opportunities to create job opportunities after completing their education at the pesantren. The implementation of this program was carried out at Pondok Pesantren Modern 4 Bahasa Al Muhibbin, Jatirogo, Tuban. The training process began with preparation through observation and coordination, followed by the identification of students' needs and interests. The training material was then developed, covering the basics of perfume making, raw materials, mixing techniques, and marketing. The training was conducted with a combination of theory and practice, where students were allowed to directly create perfumes. The evaluation results showed an increase in students' knowledge and skills in perfume making, as well as a boost in their confidence to start small businesses. Despite challenges in production facilities, the program proved effective in enhancing students' skills and broadening their understanding of business opportunities. Moving forward, further development is needed with adequate facilities and collaboration with external parties to strengthen students' businesses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arwin, A., Sugiharto, V., & Nisa, A. K. (2023). Optimalisasi Edupreneurship di Pondok Pesantren untuk Membentuk Santripreneur Berdaya Saing dan Mandiri di Era Milenial. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 123–137. https://doi.org/10.53802/fitrah.v4i1.301

Dewi, R., & Mardiah, A. (2023). Pelatihan Pembuatan Deterjen Cair Sebagai Peluang Wirausaha Bagi Masyarakat di Kota Pekanbaru. 2(3).

Fitri, R., & Ondeng, S. (2022). Pesantren di Indonesia: Lembaga Pembentukan Karakter. 2(1).

Gustriani, T., & Kholis, Mohd. (2024). Pembelajaran Life Skills bagi Santri sebagai Inovasi Pendidikan di Pesantren. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(3), 290–296. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i3.499

Ismail, I., Fauzan Putraga Al-Bahri, F. P., Ahmad, L., & Salam, A. (2020). IbM Pelatihan Kewirausahaan Sebagai Upaya Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan dan Menggali Ide Usaha Baru. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 1(1), 16–22. https://doi.org/10.35870/jpni.v1i1.3

Luluk Indarti. (2021). Menggali Penerapan Kewirausahaan di Pondok Pesantren. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 241–252. https://doi.org/10.30603/tjmpi.v9i2.2276

Pelipa, E. D., & Marganingsih, A. (2020). Membangun Jiwa Wirausahawan (Entrepreneurship) Menjadi Mahasiswa Pengusaha (Entrepreneur Student) Sebagai Modal untuk Menjadi Pelaku Usaha Baru. JURKAMI : Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(2), 125–136. https://doi.org/10.31932/jpe.v5i2.901

Prasetyo, M. A. M., & Qadri, M. A. (2023). Kewirausahaan Pesantren: Faktor Pendorong dan Analisis Motivasi Santri. 12(1).

Rahmat, A., & Mirnawati, M. (2020). Model Participation Action Research Dalam Pemberdayaan Masyarakat. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(1), 62. https://doi.org/10.37905/aksara.6.1.62-71.2020

Riadi, S., Suhada, R. T., & Novrisal, D. (2024). Pelatihan Pembuatan Parfum Laundry Sebagai Upaya Menambah Life Skill Siswa SMK Bina Insan Mandiri Srengseng. 3(4).

Rusydi, I., & Himmawan, D. (2023). Pendidikan Islam di Indonesia (Problem Masa Kini dan Perspektif Masa Depan). 9(1).

Satiadharmanto, D. F., Cempokowulan, A., Rahman, A., & Sodikin, N. (2024). Membangun Karakter Anak di Era Digital: Peran Pendidikan Agama Islam dalam Perlindungan Hukum. 2(1).

Siswanto, S. (2017). Mencintai Produk Dalam Negeri Sebagai Manifestasi Bela Negara Di Era Global. Jurnal Pertahanan & Bela Negara, 7(3). https://doi.org/10.33172/jpbh.v7i3.231

Soeprihadi, & Rohmat, N. (2021). Sistem Pendidikan Pondok Pesantren dalam Meningkatkan Lifeskills Santri (Studi Kasus di PPM Al Muhibbin Jatirogo Tuban). JURNAL KAJIAN ISLAM AL KAMAL, 1(1).

Utomo, H. (2023). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Dalam Menumbuhkan Minat Mahasiswa Menjadi Wirausahawan. 5(3).

Wijaya, N. K., & Aini, S. (2020). Pemberdayaan Santri Dalam Pengembangan Ekonomi Kreatif “Kimi Bag” Di Pondok Pesantren Al Qohar Klaten. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan, 20(1), 23. https://doi.org/10.21580/dms.2020.201.5124

Downloads

Published

2025-01-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pemberdayaan Santri melalui Pengembangan Model Pelatihan Pembuatan Parfum sebagai Media Edukasi Entrepreneurship. (2025). Journal of Innovation and Contribution to Community Service, 1(1), 59-71. https://doi.org/10.63321/jiccs.v1i1.65