Kritik Kebangsaan terhadap Krisis Demokrasi dan Ketidakadilan Sosial: Analisis Filsafat Pancasila melalui Pendidikan Agama Islam

Authors

  • Istingadah Istingadah STAI Senori Tuban, Jawa Timur
  • Ahmad Muzakki STAI Senori Tuban, Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.63321/tjre.v1i1.113

Keywords:

Democracy Crisis, Social Injustice, Pancasila Philosophy.

Abstract

This article examines national criticism of the crisis of democracy and social injustice in Indonesia through the lens of Pancasila philosophy from the perspective of Islamic education. The purpose of this study is to reaffirm the relevance of Islamic education as a moral force in building a civilized and normative approach, analyzing the thoughts of key figures as well as literature related to democracy, Pancasila, and Islamic education. The findings indicate that the democratic crisis is characterized by constitutional distortions and elite domination, while social injustice arises from structural inequality. Islamic education plays a crucial role in instilling the values of justice and social responsibility, thereby serving as a strategic foundation for realizing a just and dignified society.

References

Afifatul Ulwiyah, & Iva Inayatul Ilahiyah. (2025). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Untuk Menumbuhkan Sikap Sosial Peserta Didik di SMKN 1 Jombang. Jurnal IHSAN Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 36–44. https://doi.org/10.61104/ihsan.v3i2.896

Ananda, A., Hasanah, M., Illahi, A., Rahman, T., & Hakim, A. (2025). Pendidikan Islam sebagai Pilar Harmoni Sosial dan Keadilan Hukum dalam Masyarakat Multikultural. Al I’tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 148–157.

Avisenna. (2024). Tantangan Dan Peluang Ekonomi Indonesia 2025 Di Tengah Melemahnya Konsumsi Rumah Tangga. Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis, XVI No.24/(Bidang Ekonomi, Keuangan Industri, dan Pembangunan), 21.

Badan Pusat Statistik Indonesia. (2025). Tingkat Ketimpangan Pengeluaran Penduduk Indonesia September 2024. Berita Resmi Statistik, 15 Januari 2025, 1–8. https://www.bps.go.id/id/pressrelease/2025/01/15/2399/gini-ratio-september-2024-tercatat-sebesar-0-381.html

Bakry, G. N., Rahman, A., & Ramadhan, M. H. (2025). Discourse Network Analysis of CNN ’ s “ Indonesia Gelap ”: Advocacy Coalition and Public Sphere. 09(01).

Bunajar, H., & Wardhani, N. W. (2025). Gerakan Mahasiswa Dalam Bentuk Demonstrasi Sebagai. 5(1), 52–56.

Cindy Nurhasannah, Meri Fernandes Sinaga, Dinda Amalia Nasution, Herlinda Herlinda, Brent Hizkia Pandang, & Ramsul Nababan. (2025). Kajian Pancasila Sebagai Pilar Filosofis Demokrasi Indonesia dalam Pembentukan Kebijakan Hukum yang Berkeadilan. Aliansi: Jurnal Hukum, Pendidikan dan Sosial Humaniora, 2(3), 15–25. https://doi.org/10.62383/aliansi.v2i3.853

Collins, S. P., Storrow, A., Liu, D., Jenkins, C. A., Miller, K. F., Kampe, C., & Butler, J. (2021a). No Title 済無No Title No Title No Title.

Collins, S. P., Storrow, A., Liu, D., Jenkins, C. A., Miller, K. F., Kampe, C., & Butler, J. (2021b). No Title 済無No Title No Title No Title. 167–186.

Difa Taufiqurrahman, M., Tinggi Agama Islam Pati, S., & Kusmawati Sekolah Tinggi Agama Islam Pati, H. (2023). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Profil Pancasila. Adiba: Journal of Education, 3(2), 175–184.

Ekasari, N., Alya, R., & Sari, H. P. (2025). Peran Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter , Multikultural dan Sosial yang Harmonis. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(1), 392.

El-Rumi, U. (2020). Kristalisasi Nilai Materialisme dalam Pembentukan Perilaku Konsumeristik di Kalangan Masyarakat Perkotaan Banda Aceh. Kontekstualita, 34(1), 60. https://doi.org/10.30631/kontekstualita.v34i1.166

Elfudllatsani, B., Isharyanto, , & Riwanto, A. (2019). Kajian Mengenai Kebebasan Berkumpul Dan Berserikat Pasal 28E Ayat (3) Undang-Undang Dasar 1945 Melalui Organisasi Kemasyarakatan Kaitannya Dengan Teori Kedaulatan Rakyat Dan Hak Asasi Manusia. Jurnal Hukum dan Pembangunan Ekonomi, 7(1), 52. https://doi.org/10.20961/hpe.v7i1.29190

Faidlunniam, M. (2019). Universalisme Islam Menurut Nurcholish Madjid Dan Abdurrahman Wahid Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Agama Islam. Tesis Uin.

Firmansyah, M., Masrun, M., & Yudha S, I. D. K. (2021). The Essence of the Difference between Qualitative and Quantitative Methods. Elastisitas - Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156–159.

Garcia, A. R., Filipe, S. B., Fernandes, C., Estevão, C., & Ramos, G. (n.d.). Pendidikan Agama Islam.

Gumelar, S., & Qomar, S. (2025). Pembangunan Berbasis Kebebasan Amartya Sen: Konsep dan Implikasi Terhadap Pembangunan Di Indonesia. Naafi: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(2). https://doi.org/10.62387/naafijurnalilmiahmahasiswa.v2i2.149

Khairunnisa, Junaidi, K., Saputri, M. T., & Delimunthe, O. (2024). Filsafat Pancasila Dalam Pendidikan Di Indonesia Menuju Karakter Berbangsa. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(5), 298–306.

Kurnia, A., Zaenudin, Z., & Himmawan, D. (2024). Konsep Pluralisme Abdurrahman Wahid Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam. Journal Islamic Pedagogia, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.31943/pedagogia.v4i1.115

Mustomi, D., & Puspasari, A. (2020). Konsumtif Mahasiswa. 4(1), 133–147.

Mutaqin, A. Z., & Aji Priatna Nurmansyah. (2023). Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif Nurcholish Madjid. HASBUNA : Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 296–314. https://doi.org/10.70143/hasbuna.v3i1.228

Norvaizi, I., Anggita, L., & Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, U. (2025). Pendidikan Pembebasan Perspektif Paulo Freire Paulo Freire’s Perspective Liberation Education. Abdurrauf Journal of Education and Islamic Studies, 1(3), 141–150. https://doi.org/10.70742/arjeis.v1i3.225

Putri, A. E., Rodhiatammardiyah, B., & Firdaus, D. (2025). ILMU TAUHID DALAM TEOLOGI PEMBEBASAN : KAJIAN PEMIKIRAN HASAN HANAFI DAN. 04(04), 2–7.

Raihanah Muttmainnah, Pebrienti Siregar, & Bambang Trisno. (2024). Pancasila Sebagai Sistem Filsafat. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 2(3), 63–75. https://doi.org/10.59581/garuda.v2i3.3732

Restu, F., & Fahrozi, A. (2025). Teologi Pembebasan Ali Syari’Ati Sebagai Perlawanan Terhadap Proyek Strategis Nasional. Journal Inclusive Society Community …, 3(3). https://journal.yayasanpad.org/index.php/isco/article/view/377%0Ahttps://journal.yayasanpad.org/index.php/isco/article/download/377/266

Ridwan, & Pababbari, M. (2025). Politisasi Agama dan Politik Identitas. Jurnal Ilmah Multidisplin, 2(1), 125–136.

Rodiah, S., & Hamid, A. (2025). Vol.1 No.7 (2025):AGUSTUS. Keadilan Distribusi Dan Perlindungan Terhadap Kaum Lemah, 1(7), 1–9.

Semadi, Y. P. (2019). Filsafat Pancasila Dalam Pendidikan Di Indonesia Menuju Bangsa Berkarakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 2(2), 82–89. https://doi.org/10.23887/jfi.v2i2.21286

Sukatendel, R. P. (2025). Analisis yuridis penegakan hukum dalam penanganan demo anarkis di kota cirebon.

Suryajaya, M. (2022). Asal-Usul Pemikiran tentang Sekularisme di Abad Pertengahan. Jurnal Filsafat, 32(1), 1. https://doi.org/10.22146/jf.73767

Ujan, A. A. (2017). KEADILAN SOSIAL DALAM TANTANGAN EKONOMI PASAR. Mencermati Gagasan Keadilan Sosial Hayek. Jurnal Ledalero, 12(2), 333. https://doi.org/10.31385/jl.v12i2.96.333-354

Ulfah Nury Batubara, Royhanun Siregar, & Nabilah Siregar. (2021). Pancasila Makalah 1. 9(4), 485–491.

Downloads

Published

2025-10-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Kritik Kebangsaan terhadap Krisis Demokrasi dan Ketidakadilan Sosial: Analisis Filsafat Pancasila melalui Pendidikan Agama Islam. (2025). Transdisciplinary Journal of Religion and Education, 1(1), 42-52. https://doi.org/10.63321/tjre.v1i1.113