Model Pembelajaran Cooperative Learning Crossword Puzzle pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits
DOI:
https://doi.org/10.63321/miej.v1i1.1Keywords:
Learning Model, Cooperative Learning, Crossword PuzzleAbstract
This article was written to review the Cooperative Learning Crossword Puzzle Learning Model which is implemented in the Al-Qur'an Hadith subject. The type of research used in this research is Literature Review. The aim of writing this article is to explain the cooperative learning crossword puzzle learning model in the Al-Qur'ân Hadīth subject so that changes occur in students' activity and grades. The learning model requires preparation and research design. In this development, the model that will be developed refers to the Sugiyono Research and Development development model which consists of several steps, namely 1) potential and problems; 2) data collection; 3) product design; 4) design validation; 5) design revision; 6) product trials; 7) product revision; 8) trial use; 9) product revision; and 10) mass production.
Downloads
References
Abdul Majid. (2014). Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. PT Remaja Rosdakarya.
Basrowi, S. (2008). Memahami Penelitian Kualitatif. Rineka Cipta.
Buna’i. (2009). Strategi Pembelajaran Agama Islam. STAIN Pamekasan.
Dwi Anita Alfiani, S. S. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Student Teams Achievement Division (Stad) Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Di Sd Negeri 1 Tersana Kecamatan Pabedilan Kabupaten Cirebon. Al Ibtida’: Jurnal Pendidikan Guru MI Jurnal Pendidikan Guru MI, 1(1), 282. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v1i1.459
Ella Yulaelawati. (2007). Kurikulum dan Pembelajaran: Filosofi Teori dan Aplikasi. Pakar Raya.
Etin Solihatin, R. (2011). Cooperative Learning: Analisis Model Pembelajaran IPS. PT Bumi Aksara.
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Pustaka Setia.
Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Aswaja Pressindo.
Heri Gunawan. (2014). Pendidikan Islam: Kajian Teoretis dan Pemikiran Tokoh. PT Remaja Rosdakarya.
Husniyatus Salamah Zainiyati. (2010). Model Dan Strategi Pembelajaran Aktif: Teori dan Praktek dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Putra Media Nusantara.
Khanifatul. (2013a). Pembelajaran Inovatif. Ar-Ruzz Media.
Khanifatul. (2013b). Pembelajaran Inovatif: Strategi Mengelola Kelas Secara Efektif dan Menyenangkan. Ar-Ruzz Media.
Leli Halimah. (2019). Keterampilan Mengajar: Sebagai Inspirasi Untuk Menjadi Guru yang Excellent di Abad Ke-21. PT Refika Aditama.
Lexy J. Moeloeng. (1998). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Masnur Muslich. (2014). KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Bumi Aksara.
Miftahul Huda. (2013). Cooperative Learning: Metode, Teknik, Struktur dan Model Penerapan. Pustaka Pelajar.
Munawir Yusuf. (2019). Pendidikan Bagi Anak dengan Problema Belajar. Tiga Serangkai.
Nana Sudjana. (2013a). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru Algesindo.
Nana Sudjana. (2013b). Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum di Sekolah. Sinar Baru Algesindo.
Ningsih, S. R. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Cooperative Learning Berbasis Multimedia Interaktif Dengan Pendekatan Model Drill Practice Pada Pendidikan Agama. Jurnal Ipteks Terapan, 12(4), 268. https://doi.org/10.22216/jit.2018.v12i4.1674
Pupuh Fathurrohman, S. S. (2014). Strategi Belajar Mengajar: Melalui Penanaman Konsep Umum & Konsep Islami. PT Refika Aditama.
Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua. Rajawali Pers.
Sadirman. (2012). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Rajawali Pres.
Sofan Amri & Iif Khoiru Ahmadi. (2010). Konstruksi Pengembangan Pembelajaran: Pengaruhnya terhadap Mekanisme dan Praktik Kurikulum. PT. Prestasi Pustakaraya.
Sugiono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sukmadinata, E. S. (2012). Syaodih, Kurikulum dan Pembelajaran Kompetensi. PT Refika Aditama.
Sunyono, H. (2014). Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Konsep Dasar. PT Remaja Rosdakarya.
Syarifuddin. (2011). Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Jigsaw Dalam Pembelajaran. Ta’dib, 16(02). https://doi.org/10.19109/td.v16i02.61
Toto Ruhimat. (2012). Kurikulum dan Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada.
Tukiran Raniredja. (2011). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Alfabeta.
Wina Sanjaya. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Authors

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.