Pelestarian Bahasa Jawa Kromo Inggil dalam Upaya Membentuk Akhlak Siswa Kelas V di UPT SD Negeri Sotang Tambakboyo Tuban

Authors

  • Umi Rossy Mardhiyah STAI Senori Tuban, Jawa Timur
  • M. Choirudin STAI Senori Tuban, Jawa Timur
  • Zeni Faridah STAI Senori Tuban, Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.63321/miej.v3i1.126

Keywords:

Preservation of Language, Javanese Kromo Inggil, Moral Character Building.

Abstract

This study was conducted in response to the decline in students’ moral character, particularly in terms of politeness and the diminishing appreciation of the cultural values embedded in the Javanese kromo inggil language. Early introduction to the Kromo Inggil language has been recognized as an urgent step in preserving the cultural heritage of the Javanese language, as it inherently conveys moral values, character education, and communicative politeness. The primary objective of this research is to implement the Kromo Inggil language culture as a means of sustaining and preserving its continuity at UPT SD Negeri Sotang Tambakboyo, Tuban. This study examines the importance of community interest, specifically among elementary school students, in practicing the kromo inggil language within the school, family, and broader community contexts. These environments play a crucial and significant role in preserving the Javanese kromo inggil language, fostering habitual use, and instilling moral values. The findings of the study indicate that the use of the kromo inggil language among Grade V students has a positive impact on character formation. Students demonstrate improved politeness, greater respect for teachers and parents, and increased familiarity with using refined and respectful language in daily communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad, Z. A., & Ida, R. (2018). Etnografi Virtual Sebagai Teknik Pengumpulan Data dan Metode Penelitian. The Journal of Society & Media, 2(2), 130. https://doi.org/10.26740/jsm.v2n2.p130-145

Alifi, M., Muhlisah, S., & Syaifuddin, R. (2025). Penggunaan Krama Bahasa Jawa sebagai Dasar Utama Pembangunan Moral Anak Usia Dini di Min 1 Lamongan. Vol 10 No 1 Februari 2025. https://doi.org/DOI:10.31851/sitakara

Andina, E. (2023). Implementasi Dan Tantangan Revitalisasi Bahasa Daerah di Provinsi Lampung. | Volume 14 No 1,. https://doi.org/10.46807/aspirasi.v14i1.3859

Apriliani, E. I., & Dewi, N. K. (2019). Tata Krama Budaya Jawa Membentuk Sikap Santun Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 1(1), 28. https://doi.org/10.35473/ijec.v1i1.132

Arfianingrum, P. (2020). Penerapan Unggah-Ungguh Bahasa Jawa Sesuai Dengan Konteks Tingkat Tutur Budaya Jawa. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2). https://doi.org/10.24176/jpp.v3i2.6963

Azizah, D. D., & Subrata, H. (2022). Implementasi Bahasa Jawa Krama Inggil pada Pembelajaran Bahasa Jawa Sekolah Dasar di Wilayah Trenggalek. 8(2).

Bara, G., & I.D.Koroh, L. (2022). Studi Etnografi Tentang Budaya Sekolah dalam Kurikulum Merdeka Belajar di SMK Negeri 2 Loli. Vol 2. No. 4, Oktober 2022.

Bekti, R. S., & Thohir, M. A. (2022). Eksistensi Bahasa Jawa dalam Menghadapi Pendidikan Karakter Siswa Sekolah Dasar di Era Society 5.0. Vol. 4, No. 1, hal. 85-102.

Bhakti, W. P. (2020). Pergeseran Penggunaan Bahasa Jawa ke Bahasa Indonesia dalam Komunikasi Keluarga Di Sleman. Jurnal Skripta, 6(2). https://doi.org/10.31316/skripta.v6i2.811

Erika, V. N. (2024). Peran Pengajaran Bahasa Jawa Dalam Mempertahankan Warisan Kebudayaan Bahasa Jawa. 191–195. https://winco.cilacapkab.go.id

Millah, A. S., Arobiah, D., Febriani, E. S., & Ramdhani, E. (2023). Analisis Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. 1(2).

Muhammad, A., & Rochmiyati, S. (2022). Optimalisasi Kekuatan Otak Kanan untuk Belajar Berbahasa Jawa Ragam Krama di Kelas 2A SDIT AR-Raihan. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 10(2), 122–132. https://doi.org/10.15294/piwulang.v10i2.57589

Nurini. (2024). Kegiatan “Kamis Mlipis” Pembiasaan Bertutur Bahasa Jawa sebagai Upaya Pembentukan Nilai Karakter Sopan Santun. Volume 15, Number 2. https://ejournal.btkp-diy.or.id/

Putra, H., & Daula, N. (2022). Pembentukan Akhlak Mulia. Perdana Publishing Kelompok Penerbit Perdana Mulya Sarana (ANGGOTA IKAPI No. 022/SUT/11) Jl. Sosro No. 16-A Medan 20224.

Putri, R. O., & Setyawan, B. W. (2024). Pemanfaatan Bahasa Jawa sebagai Dasar Utama Perkembangan Moral Anak pada Usia Dini oleh Masyarakat Desa Salam. Jurnal Bahasa dan Sastra, 11(1). https://doi.org/10.60155/jbs.v11i1.319

Sembiring, R. P. B., & Lestari, F. A. (2024). Revitalisasisi Bahasa Daerah dalam Era Globalisasi Antara Pelestarian dan Modernisasi. 1(1).

Widiayanti, Gushevinalti, & Perdana, D. D. (n.d.). Fenomena Fear of Missing Out (FOMO) Pada Generasi Z Pengguna Media Sosial Instagram. http://jurnal.utu.ac.id/jsource

Wulan, A., & Subrata, H. (2022). Analisis Problematika dalam Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa Jawa di Sekolah Dasar. Vol 8, No 2, Mei 2022. http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD

Downloads

Published

2025-10-05

Issue

Section

Articles

How to Cite

Mardhiyah, U. R., Choirudin, M., & Faridah, Z. (2025). Pelestarian Bahasa Jawa Kromo Inggil dalam Upaya Membentuk Akhlak Siswa Kelas V di UPT SD Negeri Sotang Tambakboyo Tuban. Madrasah Ibtidaiyah Education Journal, 3(1), 39-49. https://doi.org/10.63321/miej.v3i1.126