Implementasi Sudut Baca dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa SDN 1 Banteng Putih
DOI:
https://doi.org/10.63321/miej.v2i1.41Keywords:
School Literacy Movement, Reading Angle, Interest in ReadingAbstract
This research aims to determine the implementation of the reading perspective in enhancing the reading interest of fifth-grade students at State Elementary School 1 Bantengputih Karanggeneng Lamongan. This research is a qualitative descriptive study with data sources from interviews, observations, and documentation. The data obtained is then analyzed to provide an overview of the implementation of the reading corner in enhancing the reading interest of fifth-grade students at State Elementary School 1 Bantengputih. The research results indicate an increase in reading interest after establishing a reading corner in the classroom. To support this, getting students into the habit of reading for 10-15 minutes before learning activities begin is also quite effective in increasing students' interest in reading. In addition, the utilization of free periods or the replacement of class time with reading in the reading corner also serves as evidence of the implementation of the reading corner in the 5th grade of State Elementary School 1 Bantengputih.
Downloads
References
Afrizal. (2017). Metode Penelitian Kualitatif Sebuah Upaya Mendukung Pengguna Penelitian Kualitatif dalam Berbagai Disiplin Ilmu. Rajawali Pers.
Agustina, N., & Ramdhani, I. S. (2022). Analisis Gerakan Literasi Pojok Baca Terhadap Minat Baca Kelas 4 SDN Bojong 04. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(5), 1999–2003.
Amiroh, S. (2020). Pemanfaatan Pojok Baca dalam Meningkatkan Minat Baca pada Siswa Kelas IV di MI Taufiqiyah Semarang. UIN Walisongo.
Dermawan, H., Malik, R. F., Suyitno, M., Dewi, R. A. P. K., Solissa, E. M., Mamun, A. H., & Hita, I. P. A. D. (2023). Gerakan Literasi Sekolah sebagai Solusi Peningkatan Minat Baca pada Anak Sekolah Dasar. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 10(1), 311–328. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v10i1.723.
Dwi Aryani, W., & Purnomo, H. (2023). Gerakan Literasi Sekolah (GLS) dalam Meningkatkan Budaya Membaca Siswa Sekolah Dasar. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 5(2), 71–82. https://doi.org/10.30599/jemari.v5i2.2682.
Faiz, A., Novthalia, A. P., Nissa, H. S., Himayah, T., & Damayanti, S. (2022). Pemanfaatan Pojok Baca dalam Menanamkan Minat Baca Siswa Kelas 3 di SDN 1 Semplo. Jurnal Lensa Pendas, 7, 58–66.
Faradina, N. (2017). Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah terhadap Minat Baca Siswa di SD Islam Terpadu Muhammadiyah An-Najah Jatinom Klaten. Jurnal Hanata Widya, 6, 60–69.
Ilmi, N., Wulan, N. S., & Wahyudin, D. (2021). Gerakan Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2866–2873. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.990.
Indriani, A. P., Hermadianti, A., Oktobriani, B. T., & Puji Lestari, D. A. (2022). Pembentukan Pojok Baca Sebagai Upaya Pengaplikasian Kegiatan Gerakan Literasi Sekolah di SDN 6 Nagri Kaler. Jurnal Abmas, 22(1), 37–43. https://doi.org/10.17509/abmas.v22i1.47589.
Kemendikbud, S. G. L. S. (2018). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah (2nd ed.). Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kurniawan, A. R., Destrinelli, D., Hayati, S., Rahmad, R., Riskayanti, J., Wasena, I. S., & Triyadi, Y. (2020). Peranan Pojok Baca dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 48. https://doi.org/10.24036/jippsd.v3i2.107562.
Lestari, R. Y., Rohmayati, T., Oktaviani, R., Karimah, N., & Roudotul, T. (2023). Efektivitas Penerapan Pojok Baca dalam Peningkatan Literasi Peserta Didik di SMPN 7 Kota Serang. Jurnal Motivasi Pendidikan dan Bahasa, 1(4), 10–18. https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i4.1812.
Mansyur, U., & Rahmawati, S. (2023). Pojok Baca MTs Wihdatul Ulum Bontokassi Kabupaten Gowa sebagai Wujud Gerakan Literasi Sekolah (GLS). Madaniya, 4(1), 44–53.
Mantu, K. S. (2021). Pengelolaan Sudut Baca dalam Menumbuhkan Minat Baca Peserta Didik Kelas III SD Negeri 04 Popayato Barat. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 877. https://doi.org/10.37905/aksara.7.3.877-884.2021.
Ningsih, C. S., & Nisa, A. F. (2023). Pemanfaatan Pojok Baca dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa SDN Puro Pakualaman 1. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 202–207. https://doi.org/10.46368/jpd.v11i2.1084
Oktaviani, R., Suja’i, M. I., Suherman, I., & Sya, M. F. (2023). Upaya Peningkatan Minat Baca di SDN Cibalung 02 dengan Program Pojok Baca. Educivilia, 4(1), 73–80.
Pradana, F. A. P. (2020). Pengaruh Budaya Literasi Sekolah melalui Pemanfaatan Sudut Baca terhadap Minat Membaca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 2, 81–85.
Ramadhanti, N. N., & Julaiha, S. (2019). Pemanfaatan Sudut Baca dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Samarinda. Jurnal Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Borneo, 1(1), 39–46. https://doi.org/10.21093/jtikborneo.v1i1.1724.
Rusminati, S. H., & Rosidah, C. T. (2018). Korelasi Penerapan Gerakan Literasi Sekolah (GLS) dengan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Siswa di SDN Kebondalem Mojosari dan SDN Ketabang Surabaya. Inventa, 2(2), 97–103. https://doi.org/10.36456/inventa.2.2.a1710.
Salma, A. (2019). Analisis Gerakan Literasi Sekolah terhadap Minat Baca Siswa Siswa Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 7(2), 122–127.
Sari, G., & Nazib, F. (2023). Pembelajaran Akidah Akhlak di Madrasah Ibtidaiyah (Penelitian Deskriptif Pembelajaran Akidah Akhlak di MI Al-Khoiriyyah III Karangpawitan). Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 38. https://doi.org/10.52434/jpai.v1i2.2612.
Savitra, N. (2022). Pemanfaatan Pojok Baca dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Kelas V-A Pada MIN 4 Banda Aceh. UIN Ar Raniry.
Seniani, N. W., Numertayasa, I. W., & Sudirman, I. N. (2023). Pemanfaatan Pojok Baca untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa di SD Negeri 1 Menanga. Jurnal Pendidikan Dasar Rare Pustaka, 5(1), 17–23. https://doi.org/10.59789/rarepustaka.v5i1.147.
UNESCO. (2018). Literacy. https://www.unesco.org/en/literacy.
Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. Quanta, 2(2).
Yuni Maulani Rahmah, Ujang Jamaludin, & Reksa Adya Pribadi. (2023). Optimalisasi Gerakan Literasi Sekolah dengan Pojok Baca terhadap Minat Baca Peserta Didik Kelas Va SD Negeri Rawu. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 5291–5302. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1097.
Zakaria. (2019). Implementasi Program Pojok Literasi di SDN Karang Tengah 7 Kota Tangerang. Dirasah, 2, 1–10.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Siti Maftuhah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.