Pembelajaran Matematika bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah Berbasis Edugame Wordwall
DOI:
https://doi.org/10.63321/miej.v1i1.6Keywords:
Learning Media, Mathematic, Edugame word wallAbstract
This research aims to discuss how the game wordwall is used as a mathematics learning media at Madrasah Ibtidaiyah. This research uses qualitative methods with data sources from interviews and observations. The data obtained was then analyzed to obtain a general picture of the use of the game word wall learning media in fifth-class mathematics learning at MI Islamiyah Banin. The research results showed that there were changes in attitudes that occurred in students after learning using the game Wordwall media. These changes can be seen from the aspect of student activity and the observation assessment criteria are measured through several indicators, including student activity when participating in teaching and learning activities, student activity when submitting assignments on time, and asking questions about material that is not yet understood.
Downloads
References
Al-qonita, A. S., Aliputri, N. U., & Kinasih, P. P. 2022. Literature Review: Efektivitas Aplikasi Wordwall pada Pembelajaran Matematika terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika IV (Sandika IV) Volume 4 Nomor 1.
Chusna, N. L. U. 2019. Pembelajaran E-Learning. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan KALUNI, 2. https://doi.org/10.30998/prokaluni.v2i0.36.
Firmadani, F. 2020. Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional ISSN: 2654-8607.
Hajar, B. S., & Pratiwi, N. 2023. Pengaruh Game Edukasi untuk Meningkatkan Motivasi Mengaji di TPQ Khoiru Ummah Mataram. IJERT: Indonesian Journal of Education Research and Technology Volume 3, Nomor 1, Januari 2023.
Haryadi, R. 2021. Pengaruh Media Pembelajaran E-Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. At-Ta`lim : Jurnal Pendidikan Vol.7 No.1.
Khofifah Indra Sukma & Trisni Handayani. 2022. Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Berbasis Wordwall Quiz terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1020–1028. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.2767.
Lestari, S. 2021. Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran Matematika Sekolah Dasar. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 5(1), 141. https://doi.org/10.32934/jmie.v5i1.226.
Maghfiroh, K. 2018. Penggunaan Media Word Wall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV MI Roudlotul Huda.Jurnal Profesi Keguruan 4.
Mujahidin, A. A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia, W. 2012. Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. Innovative: Journal of Social Science Research, 1(2), 552–560. https://doi.org/10.31004/innovative.v1i2.3109.
Nenohai, J. M. H., Garak, S. S., Ekowati, C. K., & Udil, P. A. 2021. Pelatihan dan Pendampingan Implementasi Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Matematika bagi Guru Kelas Rendah Sekolah Dasar Inpres Maulafa Kota Kupang. Jurnal Nasional Pengabdian Masyarakat, 2(2), 101–110. https://doi.org/10.47747/jnpm.v2i2.574.
Nugraha, S. A., Sudiatmi, T., & Suswandari, M. 2020. Studi Pengaruh Daring Learning terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas I.V. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 265–276. https://doi.org/10.47492/jip.v1i3.74.
Pamungkas, W. P., & Samsiyah, N. 2023. Kelayakan Media Pembelajaran Wordwall Berbasis Website Tema Menjelajah Angkasa Luar pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar Volume 4.
Rahmah, N. 2018. Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88.
Rivaldo, A., & Mawardi, M. 2022. Pengembangan Media Pembelajaran POEDU (Pop Up dan Edugame) Menggunakan Model Blended Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa dalam Materi Ekosistem Kelas 5 SD. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 5038–5044. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i11.1128.
Rohmatin, R. 2023. Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall untuk Meningkatkan Kemampuan Vocabulary Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. EDUTECH: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 3(1), 79–88. https://doi.org/10.51878/edutech.v3i1.2039.
Rokhman, N., & Ahmadi, F. 2020. Pengembangan Game Edukasi si Gelis Berbasis Android untuk Meningkatkan Kosakata Bahasa Inggris Siswa. Edukasi, 14(2), 166–175. https://doi.org/10.15294/edukasi.v14i2.27477.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 S. Maftuhah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.